wat is een inkomens- en lastentoets voor een mobiel abonnement?
Wil je bij ons een Sim Only abonnement mét telefoon afsluiten? Dan kun je ervoor kiezen om je telefoon in termijnen te betalen. Je leent dan het bedrag bij ons, zonder extra rente. Als die lening voor je telefoon 250,- of hoger is, zijn wij als provider wettelijk verplicht om je een aantal extra vragen te stellen over je inkomen en woonlasten.
hoe berekenen we deze lening?
We berekenen het leenbedrag door het maandbedrag voor je telefoon te vermenigvuldigen met de looptijd van je contract. Dus: maandbedrag x aantal maanden = totale lening.
Bijvoorbeeld: 11,- per maand x 24 maanden = 264,-
Is dit bedrag 250,- of meer? Dan doen we dus een inkomens- en lastentoets en melden we het bij het BKR.
Deze inkomens- en lastentoets (ILT) is een snelle check zodat we zeker weten dat je je telefoon kan betalen. Leen je minder of betaal je je telefoon in één keer? Dan gelden deze regels niet voor jou.
waarom krijg ik een inkomens- en lastentoets?
De toets is er om je te beschermen. Zo voorkom je dat je een te hoge lening afsluit voor je telefoon.
De toets doen we alleen als je lening 250,- of meer is. We controleren dan:
- of je al andere BKR-registraties hebt (zoals een hypotheek),
- en of je genoeg financiële ruimte hebt om de lening te kunnen betalen.
wat betekent een BKR-registratie voor mij?
De lening voor je telefoon wordt gemeld bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Betaal je op tijd? Dan is dit een positieve registratie.
Nieuwe kredietaanbieders kunnen dan zien dat je goed met geld omgaat.