Je maakt gebruik van een verouderde browserversie die minder veilig is en daarom niet meer wordt ondersteund door hollandsnieuwe.
Update je browser om onze website te kunnen gebruiken.
De browserversie die je gebruikt wordt niet ondersteund door hollandsnieuwe.

de inkomens- en lastentoets & BKR registratie

  • waarom een inkomens- en lastentoets
  • wat betekent een BKR registratie
  • ontdek wat jij kan lenen
  • bekijk de alternatieven

wat is een inkomens- en lastentoets voor een mobiel abonnement?

Wil je bij ons een Sim Only abonnement mét telefoon afsluiten? Dan kun je er voor kiezen om je telefoon in termijnen af te betalen. Wij verstrekken je dan een lening. En dat doen we renteloos. Maar als die lening voor je toestel (maandbedrag x contractduur) 250,- of hoger is, zijn wij als provider wettelijk verplicht om je een aantal extra vragen te stellen over je inkomen en woonlasten.

Deze inkomens- en lastentoets (ILT) is een snelle check zodat we zeker weten dat je je telefoon kan betalen. Leen je minder, of betaal je je telefoon in één keer af, dan gelden deze regels niet voor jou.

waarom krijg ik een inkomens- en lastentoets?

De toets beschermt je tegen het afsluiten van een te hoog toestelkrediet en vindt alleen plaats als je totale toestellening 250,- of hoger is. Wij controleren of je al andere BKR registraties hebt staan (zoals bijvoorbeeld een hypotheek) én berekenen of je voldoende bestedingsruimte hebt om de gewenste lening voor je telefoon af te sluiten.

wat betekent een BKR registratie voor mij?

Bij akkoord wordt de lening voor je telefoon geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Betaal je altijd netjes op tijd, dan wordt dat een positieve registratie genoemd. Een nieuwe kredietaanbieder ziet dan meteen dat je betaalgedrag in orde is.

bereken direct hoeveel je kan lenen

Met deze proefberekening weet je direct of je voldoende bestedingsruimte hebt.

proefberekening

Geen zorgen, je gegevens worden niet opgeslagen en niet gedeeld met het BKR.

4 tips voor een abonnement met telefoon zonder een ILT of BKR registratie

Wil je wel een toestel maar heb je liever geen BKR registratie, dan kun je kiezen uit deze alternatieven.

betaal je toestel in één keer af

betaal je toestel in één keer af

Bij het afsluiten van je abonnement betaal je in één keer de kosten van je telefoon. Je hebt dan geen krediet.

neem een toestellening tot 250,-

neem een toestellening tot 250,-

Je betaalt een deel van je toestelkosten direct en je betaalt een restbedrag van maximaal 250,- in termijnen af.

kies een goedkopere telefoon

kies een goedkopere telefoon

Bij een telefoon van maximaal 250,- hoef jij je nergens zorgen om te maken.

kies voor Sim Only zonder telefoon

kies voor Sim Only zonder telefoon

Je blijft je huidige telefoon gebruiken en kiest voor een mobiel abonnement zonder BKR check.

betaal je toestel in één keer af

betaal je toestel in één keer af

Bij het afsluiten van je abonnement betaal je in één keer de kosten van je telefoon. Je hebt dan geen krediet.

neem een toestellening tot 250,-

neem een toestellening tot 250,-

Je betaalt een deel van je toestelkosten direct en je betaalt een restbedrag van maximaal 250,- in termijnen af.

kies een goedkopere telefoon

kies een goedkopere telefoon

Bij een telefoon van maximaal 250,- hoef jij je nergens zorgen om te maken.

kies voor Sim Only zonder telefoon

kies voor Sim Only zonder telefoon

Je blijft je huidige telefoon gebruiken en kiest voor een mobiel abonnement zonder BKR check.

veelgestelde vragen

Op het moment dat je een krediet voor je toestel aanvraagt van 250,- of meer zijn wij verplicht om te kijken welke leningen je hebt (gehad) en wat je betaalgedrag daarop is. Deze gegevens vragen we op bij het BKR. Als je op tijd hebt betaald, is dat een voordeel. Je hebt dan een positieve registratie bij het BKR. Een nieuwe kredietaanbieder ziet dan dat je betaalgedrag in orde is. Heb je een betalingsachterstand (gehad)? Dan is dat 5 jaar lang zichtbaar. Een kredietaanbieder moet immers bepalen of het verantwoord is dat je een nieuwe lening afsluit. Zo zorgen we ervoor dat je een lening afsluit die bij je past.

Vervelend dat het niet lukt om met het gewenste krediet een toestel te kopen. Dat kan verschillende oorzaken hebben:

  • De maandelijkse kosten van het abonnement zijn financieel niet verantwoord volgens de inkomens- en lastentoets.
  • Er is een negatieve BKR registratie door bijvoorbeeld een betalingsachterstand.

Nadat je een krediet hebt afgelost blijven je gegevens nog 5 jaar bij het BKR staan. Is er tijdens de looptijd van het krediet iets gebeurd? Je liep bijvoorbeeld een tijdje achter met je betaling. Dan blijft dat ook 5 jaar zichtbaar. Het bewaren van je gegevens gebeurd omdat de ervaring leert dat mensen met betaalproblemen vaak opnieuw in de problemen komen. Dit willen we graag voorkomen.

Geeft de inkomens- en lastentoets niet het gewenste resultaat? Geen zorgen. Je kunt nog steeds een abonnement afsluiten:

  1. Betaal je toestel in één keer af. Je hebt dan geen krediet en betaalt alleen je abonnementskosten.
  2. Neem een toestellening tot 250,-. Je betaalt dan een deel van je toestelkosten direct en je betaalt een restbedrag tot 250,- in termijnen af.
  3. Kies een goedkopere telefoon. Bij een telefoon van maximaal 250,- hoef jij je nergens zorgen om te maken.
  4. Kies voor een Sim Only. Kan je oude toestel nog wel even mee? Blijf deze dan gebruiken en kies voor een mobiel abonnement zonder BKR check.

De opgegeven informatie én de richtlijnen van het Nibud bepalen óf je een toestel op krediet kunt kopen en wat de hoogte van je lening is.

Bij het BKR worden de volgende gegevens over jou en je lening bijgehouden:

  • Naam
  • Adres
  • Geboortedatum
  • Soort lening
  • Hoogte van de lening
  • Eerste en laatste maan van de aflossing

We gebruiken je gegevens over inkomen en woonlasten alleen om de berekening te maken. Wel moeten we de gegevens opslaan. hollandsnieuwe moet namelijk kunnen aantonen dat we jou een krediet mochten geven. We versleutelen je gegevens zodat niemand er zomaar bij kan komen, en bewaren de versleutelde gegevens voor 5 jaar.

Weten of je geregistreerd bent bij het BKR of ben jij het niet eens met een BKR registratie? Dan kun je jouw gegevens opvragen via het BKR.

Na je contractperiode melden we de lening af zodra we de laatste betaling hebben ontvangen. Als je altijd netjes hebt betaald heet dat een positieve registratie. Deze blijft 5 jaar zichtbaar voor andere kredietverstrekkers. Zij kunnen dan zien dat je betrouwbaar bent om een lening aan te verstrekken.

Heb je op dit moment een abonnement met toestel en wil je graag van je BKR registratie af? Je kunt je toestellening dan vervroegd aflossen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je een lening of hypotheek wilt afsluiten. Zo werkt het: log in op mijn hollandsnieuwe of via de app. Je ziet hier het restbedrag en je kunt eventueel direct het bedrag voldoen. Bij afkoop van het toestelabonnement melden we de lening af zodra we de betaling hebben ontvangen.

Nee, we berekenen geen rente over je toestellening.

We zijn per 1 mei 2017 volgens de Wet op het financieel toezicht (Wft) verplicht om een inkomens- en lastentoets uit te voeren bij een toestellening vanaf 250,-. Deze toets houdt in dat je een aantal persoonlijke gegevens moet opgeven bij de aanvraag van je abonnement. Bij het BKR kijken wij of je openstaande kredieten en mogelijke betaalachterstanden hebt. De opgegeven informatie én de richtlijnen van het Nibud bepalen óf je een toestellening kunt nemen en de hoogte van de lening.

Ga je een toestellening van meer dan 250,- aan? Dan wordt deze positief geregistreerd bij het BKR. We melden dat je een krediet hebt bij ons en dat registreert het BKR. Als je wilt weten of je geregistreerd bent bij het BKR of als je het niet eens bent met de registratie, neem dan contact op met het BKR.

gewoon
hollandsnieuwe

gewoon hollandsnieuwe

Goedkoop abonnement

scherp geprijsd: al vanaf 7,50 per maand

Zorgeloos internetten, bellen en sms’ tegen een scherpe prijs? Al vanaf 7,50 per maand is er een bundel. Zo betaal je alleen voor wat jij nodig hebt met een bundel die bij je past.

Betaal vooraf

1 MB = 1 belminuut = 1 sms

Wij houden van duidelijk. Daarom is bij ons 1 MB gelijk aan 1 belminuut of 1 sms. Met een gratis belplafond. Ook betaal je elke maand vooraf voor je bundel. Is het op, dan bepaal je zelf hoeveel je bijkoopt. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

4G netwerk

betrouwbaar 4G netwerk van Vodafone

Elke dag snel en stabiel internetten, bellen of sms’en op het netwerk van Vodafone. Eén van de beste en snelste netwerken van Europa.

MEER INFORMATIE

gewoon
hollandsnieuwe

gewoon hollandsnieuwe

Goedkoop abonnement

scherp geprijsd: al vanaf 7,50 per maand

Zorgeloos internetten, bellen en sms’ tegen een scherpe prijs? Al vanaf 7,50 per maand is er een bundel. Zo betaal je alleen voor wat jij nodig hebt met een bundel die bij je past.

Betaal vooraf

1 MB = 1 belminuut = 1 sms

Wij houden van duidelijk. Daarom is bij ons 1 MB gelijk aan 1 belminuut of 1 sms. Met een gratis belplafond. Ook betaal je elke maand vooraf voor je bundel. Is het op, dan bepaal je zelf hoeveel je bijkoopt. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

4G netwerk

betrouwbaar 4G netwerk van Vodafone

Elke dag snel en stabiel internetten, bellen of sms’en op het netwerk van Vodafone. Eén van de beste en snelste netwerken van Europa.

MEER INFORMATIE
combivoordeel

combivoordeel voor Ziggo Internet klanten

Heb je ook internet van Ziggo? Dan krijg je dubbel tegoed bij hollandsnieuwe. Dat is 2x zoveel MB, minuten of sms'jes voor precies hetzelfde geld. Plus een gratis extra tv-pakket van Ziggo.

ik heb hollandsnieuwe én internet van Ziggo

MEER INFORMATIE

ik heb alleen internet van Ziggo

COMBIVOORDEEL

ik heb alleen hollandsnieuwe

GA NAAR ZIGGO
combivoordeel

combivoordeel voor Ziggo Internet klanten

Heb je ook internet van Ziggo? Dan krijg je dubbel tegoed bij hollandsnieuwe. Dat is 2x zoveel MB, minuten of sms'jes voor precies hetzelfde geld. Plus een gratis extra tv-pakket van Ziggo.

ik heb hollandsnieuwe én internet van Ziggo

MEER INFORMATIE

ik heb alleen internet van Ziggo

COMBIVOORDEEL

ik heb alleen hollandsnieuwe

GA NAAR ZIGGO

overstapsignaal

Wil je overstappen naar hollandsnieuwe, maar zit je nog even vast aan je huidige abonnement?

Wil je overstappen naar hollandsnieuwe,
maar zit je nog even vast aan je huidige abonnement?

Profiteer van ons beste aanbod op het moment dat het jou het beste uitkomt. Laat ons weten wanneer je huidige abonnement afloopt en wij brengen je op de hoogte van onze aanbiedingen. Je zit nergens aan vast, we helpen je alleen aftellen totdat je kunt overstappen naar hollandsnieuwe.